Selecteer een pagina

“Een leuke activiteit, een goed initiatief of jezelf. Hoe profileer je je online, zodat je je doel bereikt?  Een vak apart”, zegt Laura van der Linde (46). Er zijn zóveel middelen (websites, Facebook, LinkedIn, Twitter) die je kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Laura heeft er haar beroep van gemaakt en runt haar eigen communicatiebureau. En ze laat verenigingen en starters binnenkort gratis meeliften op haar kennis en ervaring.

Door Ina Stoel.  

In haar geboorteplaats in Drenthe gaf ze als veertienjarige al les in korfbal en collecteerde ze voor goede doelen. “Bij ons was het niet meer dan normaal om dit te doen”. Tijdens haar studie in Deventer zette ze zich in voor haar studentenvereniging. Toen hun beide kinderen op school zaten, was het voor Laura en haar man vanzelfsprekend deel te nemen in de ouderraad, barhoofd te worden bij de hockeyclub en als ouders hand-en-spandiensten te verrichten.

Echt intensief was ze als vrijwilliger betrokken bij het Openluchttheater te Lochem. Ze verzorgde er zeven jaar lang de PR, de website, liet persberichten uitgaan en deed mee in de organisatie. Laura: “Het inzetten van digitale media, zoals Facebook, heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het online bereik veel groter werd. Met als resultaat dat kaarten nu veel sneller verkocht worden.” Met de Lionsclub  organiseert Laura momenteel een fietstocht door Markelo en Gelselaar. Het wordt een sponsortocht, waarbij het geld ten goede komt aan twee kledingbanken in de regio.

Bij de vrijwilligersacademie gaat Laura een inloopavond verzorgen aansluitend aan de vraag van de zich aanmeldende bezoekers. Dit kan variëren van ‘Hoe zet ik social media in om mijn doel te bereiken?’ en ‘Hoe maak ik een professioneel profiel op LinkedIn’ tot ‘Wat wil ik met mijn website bereiken?’. Er wordt gewerkt met tijdslotjes. De bezoeker krijgt een half uur persoonlijke aandacht.

Laura: “Tijdens het eerste vrijwilligersworkshopfestival heb ik een aantal mensen met hun LinkedIn profiel kunnen helpen. Mensen die op één of andere manier terug het arbeidsproces in wilden en al een tijdje niet gesolliciteerd hadden. Die zijn vaak veel te bescheiden en hebben niet veel zelfvertrouwen. Terwijl als je even doorvraagt, ze beschikken over heel veel relevante ervaring, vaak opgedaan tijdens vrijwilligerswerk. Uitstekende input voor een LinkedIn profiel. Ik kijk trouwens ook naar de manier van schrijven. Taalfouten kunnen natuurlijk niet. Wat betreft verenigingen en maatschappelijke organisaties is er een grote vraag naar vrijwilligers voor communicatie. Er is te weinig kennis van nieuwe media zoals websites en social media. Ik vind het leuk en nuttig om mee te kijken en direct een aantal praktische tips te geven. Een zetje in de rug zeg maar. Voor mij is het een kleine moeite, terwijl mensen met méér zelfvertrouwen de deur uitgaan, dan ze binnen kwamen. Prachtig!”