Selecteer een pagina

Christy Hogeweg (17) heeft eigenlijk altijd wel interesse in vrijwilligerswerk gehad. Haar eerste werkzaamheden deed ze als maatschappelijke stage op de middelbare school: Koffie schenken op de gesloten afdeling van verpleeghuis De Hoge Weide in Lochem. Haar oma was hier opgenomen.

Door Ina Stoel
Het besef wat dementie eigenlijk is, drong toen pas echt tot haar door. Niet leuk, indrukwekkend en heftig. Maar het gaf veel voldoening daar te helpen.

Ze studeert nu in Nijmegen: studie Learning en Development in Organisations. Als vrijwilliger doet ze mee aan een onlangs gestart project bij Jongerenwerk. Doel van het project is uit te vinden wat jongeren maatschappelijk eigenlijk willen. “Ik hoorde, dat er een tijdje geleden een feest bij Jongerenwerk Lochem georganiseerd zou worden. Het viel me op dat meteen allerlei jongeren riepen: ‘dit wil ik wel doen’ en ‘daar zorg ik wel voor’ en ‘wat vind je ervan als…’. Ze willen vaak wel meehelpen, maar weten niet wat en waarmee”, vertelt Christy. De verplichte maatschappelijke stage is door de regering afgeschaft. Nu wordt ingestoken op een maatschappelijke diensttijd. Dát is wat Christy met een vijftal andere jongeren nu doet met dit project.” Ik ben begonnen met het schrijven van een plan van aanpak. Doelgroep zijn Lochemse jongeren tussen de 12 en 27 jaar. Wat vinden zij leuk en wat niet. Dáár meer inhoud aan te geven. We overwegen het Staringcollege te benaderen en aan het organiseren van een Sportdag. En natuurlijk de NL-doet dagen te bekijken”. Christy en haar teamgenoten krijgen binnenkort zelf een training over teambuilding, actieplannen maken. “Die informatie kunnen we dan weer inzetten bij ons eigen project”. “Daarnaast ga ik ook nog workshops geven bij de Vrijwilligersacademie van Stichting Welzijn Lochem. Leren Presenteren is voor iedereen, die wel eens voor een groep staat. Geen algemene tips, die staan wel op internet”, zegt Christy vol enthousiasme. “Ik wil graag verdieping aanbrengen. En ik wil vooral samen met de deelnemers oefenen. Welke boodschap wil je overbrengen. Hoe krijg je er plezier in. Interactief! Feedback is hierbij de grootste vriend. Je mag falen, juist daar leer je zoveel van”. Verder een workshop Leren Leren. Doelgroep zijn de hoogste klassen van de basisschool en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs. “Ik wil samen met deze leerlingen kijken, waar ze tijdens het leren tegen aan lopen. Er zijn veel tips te geven, zoals over de spanningsboog bij concentratie. Ik wil allerlei werkvormen gebruiken”. In Nijmegen ontdekte Christy veel nieuwe werelden. Ze wil deze in Lochem uitdelen.