Selecteer een pagina

Nico van der Zee (87) geeft vrijwillig schaakles aan scholieren. Zijn vader vond in 1942 een schaakspel op de zolder van een school. Nico en zijn twee broers moesten hierop leren spelen. Kleine bijkomstigheid: “Niemand kende de spelregels. Tot mijn oudste broer wat regels vond. Niet alle, dus ontstond er nog wel eens ruzie onderling”. Nu kent hij die regels op zijn duimpje en is hij lid van de in 1935 opgerichte schaakclub Lochem.

Door Ina Stoel
“De tijd dat schaken bij de hogere stand hoorde is gelukkig voorbij. En ook meisjes leren vaker schaken. In Indische en Turkse gezinnen werd vaker geschaakt. Wellicht nog een overblijfsel van de tijd dat Arabische emirs beslissingen namen aan de hand van een schaakspel”, lacht Nico.

Elke dinsdag van de herfst- tot de kerstvakantie geeft hij schaakles op de Vennegötte school. Het groepje varieert in grootte tussen de 12 en 15 leerlingen. Het lesgeven is voor Nico (na 40 jaar werkzaam in het onderwijs) niet moeilijk. “Het eerste kwartier besteed ik dikwijls aan het laten zien, wat er in een schaakspel allemaal kan gebeuren. Ik zet dan een begin op, waarna de leerlingen de volgende zet mogen doen. En dan pakt het anders uit, dan ze verwachten. De meesten vinden dit grappig. Het aanleren van de spelregels gaat vrij eenvoudig. Het spel zelf is echter lastig aan te leren. Er zijn boeken vol over geschreven, alleen al over de openingszet”. Schaken traint het geheugen. In Armenië en Rusland is het om die reden een regulier vak op scholen. Er zit talent tussen de kinderen. “Ik herinner me een jongen, die zichzelf via de computer schaken heeft geleerd. En een meisje uit Laren, dat echt heel goed was. Er is concurrentie van computerspelletjes. Met minder eisen aan het geheugen. Jan Timman, grootmeester in schaken, ging tot aan de grens van dit vermogen. Hij kon uiteindelijk 12 zetten vooruit denken inclusief alle mogelijke varianten.

Op zijn 14e kwam hij in Zutphen om te schaken op een school. 30 jaar later wist hij nog hoe de jongen tegen wie hij speelde eruit zag, hoe de stand van de stukken op het bord was en op welke manier hij de partij had gewonnen”. Lochemse scholen organiseren in het voorjaar, samen met de schaakclub, een teamschaaktoernooi. De resultaten hangen sterk samen met of er een enthousiast schakende leraar op school zit. Verder schaakt Nico simultaan op diverse scholen. “Eénmaal tegen 40 leerlingen tegelijk, dat was echt hard werken”. Het heet de chocoladesimultaan. Degene die van Nico wint of er een remise uit kan slepen, wordt beloond met een lekkere reep!

Info: www.schaakvereniginglochem.nl